Przeprowadzenie audytu UX strony, sklepu internetowego i aplikacji mobilnej to proces zbierania danych i sugestii wynikających z testów użyteczności. To badanie wymaga głębokiego zrozumienia wymagań, oczekiwań i wzorców użytkowników, a także analizy podróży użytkowników.
Ponadto kluczowe znaczenie ma zrozumienie założeń produktu cyfrowego i technicznych możliwości realizacji celów.
Wysoki współczynnik odrzuceń, krótki czas sesji lub opuszczanie przez użytkowników procesu zakupu podczas realizacji transakcji wskazują, że należy przeprowadzić badanie użyteczności.
Kiedy warto zrobić audyt UX?
Jeśli nasza strona internetowa, sklep internetowy lub produkt cyfrowy nie generuje konwersji lub nie wzbudza zainteresowania, a co za tym idzie nie realizuje swoich celów to warto pomyśleć o audycie UX.
Zrobienie audytu UX może przynieść kilka korzyści, takich jak:
- Zwiększenie konwersji i zmniejszenie współczynnika odrzuceń
- Ocena komunikacji wizualnej
- Analiza zachowań użytkowników
- Skrócenie czasu potrzebnego do osiągnięcia celów
- Identyfikacja problemów związanych z użytecznością i funkcjonalnością
- Ocena prezentacji i postrzegania usług lub produktów
- Poprawa nawigacji i obsługi
Niestety audyty UX nie są towarem masowym. Każde badanie poprzedzone jest wywiadem pogłębionym (IDI) w celu zapoznania się z produktem i uzyskania odpowiedzi na przygotowane zapytania, które umożliwiają identyfikację problemów, założeń i podstaw działania wymagających poprawy.
Podczas badań UX wykorzystywane są różne techniki, w tym między innymi analiza heurystyczna Nielsena, analiza nagrań sesji i eyetracking.
Efektem końcowym badania jest zwięzły raport z propozycjami rozwiązań zidentyfikowanych problemów.