Projektowanie designu strony stanowi kluczową część całego procesu projektowego i bardzo często wygląda on tak, że klient powiedział co potrzebuje, a wykonawca dostał materiały i poskładał to ładnie w jedną całość. Jednak bez rozplanowania rzeczy takich jak struktura, stworzenia content planu pod kątem seo czy korzyści dla użytkownika sprawia, że projektanci tworzą strony będące zlepkiem przypadków, które finalnie nie realizują swoich celów.
Procesy to bardzo ważny element w każdym biznesie – sam w sobie lejek sprzedażowy to proces składający się z mniejszych procesów kształtujących to, w jaki sposób pozyskujemy klientów, budujemy zainteresowanie produktami czy finalnie – dopinamy sprzedaż. Podobnie jest w przypadku strony internetowej, bo strona to również taki lejek sprzedażowy, który napędzają przemyślane procesy.
Niestety bardzo często wybierana jest droga na skróty, która wynika z ograniczonego budżetu, braku doświadczenia wykonawcy albo właściciela firmy, który ma konkretne oczekiwania niepodlegające negocjacjom, ale niekoniecznie wie, jakie możliwości marketingowe mają strony i właśnie dlaczego procesy są ważne.
Bardzo często za główny cel przyjmuje się to, że strona ma być ładna. I jest to jak najbardziej słuszne z tym, że nawet najładniejsza strona może nie być zrozumiała albo nie przekładać większej uwagi na merytorykę czy konwersję.
Digital thinking (z ang. myślenie projektowe) jest kluczowe dla osiągania celów. To metoda pracy polegająca na wykorzystywaniu różnych procesów dla jak najbardziej efektywnego wykorzystywania budżetu oraz realizacji założeń projektowych. Tę metodę stosuję przy projektowaniu stron internetowych czy aplikacji.
Weźmy tutaj na przykład ux-owy proces budowy user persony – w wielkim skrócie jest to budowanie profili użytkowników produktu / usługi na podstawie zebranych danych analitycznych, mediów społecznościowych, ankiet, rozmów czy ogólnego rozeznawania rynku np. na potrzeby budowy biznesplanu. Celem persony jest lepsze zrozumienie oczekiwań i potrzeb użytkowników, zrozumienie co nimi kieruje oraz jakie są ich motywacje do skorzystania z naszej oferty.
No i teraz weźmy wyżej wspomnianego właściciela firmy – załóżmy, że zajmuje się usługami ogrodniczymi na terenie śląska. On budując treści na swoją stronę, które przekazał projektantowi nie zastanawiał się nad personami czy kim dokładnie będą jego klienci – on chce dotrzeć do wszystkich, no bo tak wydało mu się najlepiej i tak może najszybciej zarobić. Jest to duży błąd, bo znacznie łatwiej będzie sprzedać usługi klientom, których persony wykazały, że np. mieszkają w mniejszych miastach i prawdopodobnie mają dom jednorodzinny. To pozwoli takiemu właścicielowi zbudować teksty opisujące korzyści z jego usług w kontekście takiego domu, niż komuś kto mieszka w bloku i kwalifikuje się do grupy „wszyscy”, a to przełoży się na zwiększenie prawdopodobieństwa sprzedaży.
Takie budowanie user person to tylko jeden z kilku procesów, nad którymi trzeba byłoby pomyśleć i które projektant jako fachowiec powinien zasugerować klientowi, a klient na to przystąpić. Ten sam proces przydaje się również planowania płatnych kampanii internetowych, bo docieranie do każdego to przepalanie budżetu.
Takich procesów mamy więcej – rozplanowanie architektury, budowa content planu z uwzględnieniem fraz kluczowych pod przygotowanie makiet SXO, analiza konkurencji itd. Efektem przejścia przez te procesy jest zawsze w sposób pośredni lub bezpośredni lepszy przygotowanie efektu końcowego.
Powyższy proces pozwala na zrozumienie potrzeb użytkowników i identyfikacji ich problemów.
Brak zdefiniowanego głównego celu projektowego może skutkować tym, że strona nie będzie jasno kierować użytkownika oraz może zawierać niepotrzebne funkcje lub zawartość, które tylko wydłużają drogę do celu np. dotarcia do sekcji z formularzem.
Użytkownicy mają swoje przyzwyczajenia i powinno się dbać o to, aby nasza strona nie wymuszała od klienta jej nauki – i była dla niego intuicyjna poprzez przykładowo – rozplanowanie ścieżki takiego użytkownika na etapie budowy architektury.
Jeżeli wydaliśmy na stronę 10 000 zł, a pominięte zostały ważne procesy projektowe, to taka strona nie będzie generować sprzedaży, a co za tym idzie – nie został wykorzystany efektywnie budżet.
Brak procesów technologicznej optymalizacji i testowania poprawności działania, może skutkować obniżoną wydajnością strony albo problemem uniemożliwiającym realizacji konwersji np. nie działający formularz.
Robienie stron internetowych czy aplikacji nie polega tylko na tym, aby były ładne. Pomijanie strukturalnych procesów przed projektem, w trakcie tworzenia designu czy pracy wdrożeniowej, może prowadzić do utraty klarowności, efektywności, jakości i wsparcia biznesowego, co ostatecznie wpływa na doświadczenie użytkownika oraz sukces projektu.
Dlatego ważne jest, aby projektować z uwzględnieniem metodologii i procesów, które umożliwiają pełne zrozumienie, planowanie i dostosowanie do potrzeb użytkowników i biznesu.
Zainteresowała Cię oferta?
Napisz maila lub zadzwoń