Dzisiaj tj. 16 maja 2024 obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Dostępności. Jakiś czas temu prosiłem o przesyłanie pytań związanych z dostępnością.
Pojawiło się pytanie, które zainspirowało mnie do napisanie tego artykułu. Czy dostępna strona internetowa opłaca się w B2B/B2C? Staram się promować dostępność w sektorze prywatnym, dlatego opowiem dlaczego warto zainteresować się tym tematem.
Dostępność cyfrowa to zapewnienie dostępu do zasobów cyfrowych – stron i sklepów internetowych, aplikacji, multimediów czy dokumentów w taki sposób, aby mógł korzystać z tego każdy niezależnie od ograniczeń sensoryczne, motoryczne czy technologiczne.
Dostępność do tych treści zapewnia WCAG, czyli zbiór praktycznych wytycznych, które stosuje się w produktach cyfrowych.
Na chwilę obecną standard WCAG jest wymagany od podmiotów publicznych.. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że po 28 czerwca 2025 roku standard ten wchodzi również w sektor prywatny, a dokładniej EAA będzie go wymagać od:
Nie. Wyjątkiem w wyżej wymienionych wymaganiach są przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 osób, których roczny obrót lub bilans roczny nie przekracza 2 mln euro.
Zdecydowanie tak. Nowoczesna firma powinna być przygotowana pod kątem dostępności cyfrowej i mowa tu zarówno o stronie internetowej, jak również przygotowywaniu dostępnych plików np. w PDFie, Wordzie czy Excelu. Można dopisać tutaj dostępność architektoniczną, ale skupiamy się dzisiaj na dostępności cyfrowej.
Internet jest medium stale rozwijającym się, że każdy powinien mieć prawo w pełni korzystać z jego możliwości. Dodatkowo – my jako przedsiębiorcy możemy zyskać z tego dodatkowe profity.
Według organizacji WHO niepełnosprawność obejmuje 1,3 miliarda osób na świecie.
Warto tutaj brać też pod uwagę inne grupy narażone na wykluczenie cyfrowe:
Jak w takim razie wygląda potencjał drzemiący w dostępności w praktyce dla B2B/B2C?
Dostępna strona internetowa zwiększa możliwości dotarcia do treści dla klientów i partnerów z grupy narażonych na wykluczenie cyfrowe, a dostępne dokumenty pozwalają na zrozumienie oferty którą przesłaliśmy.
Warto też brać pod uwagę czynnik demograficzny i starzejące się społeczeństwo, które również należy do grupy mocno narażonej na wykluczenie cyfrowe.
Stosowanie np. treści alternatywnych pozwala w pełni na zrozumienie przedstawionej oferty. Poprawność implementacji poruszania się po stronie, czy też brak pułapek na klawiaturze, pozwoli na łatwe nawigowanie po stronie.
Żyjemy w czasach coraz większej tolerancji oraz świadomości różnych problemów społecznych. Niepełnosprawność czy ogólne narażenia na wykluczenie cyfrowe jest jednym z tych problemów.
Posiadając dostępną stronę internetową, wzmacniamy nasz wizerunek, ponieważ jako firma nie wykluczamy osób niepełnosprawnych i bierzemy je pod uwagę na każdej warstwie naszego biznesu.
SEO oraz dostępność mają ze sobą ważną wspólną cechę. Logika kolejności informacji oraz semantyka. Są to elementy, które lubią zarówno roboty Google jak i czytniki ekranowe.
Semantyka pozwala na określenie i zasygnalizowanie miejsca w którym znajduje się użytkownik, a rzeczy taka jak hierarchia nagłówków i kolejność zawartość pozwala w sposób logiczny odczytywać treść strony.
Dlatego wdrażając na naszej stronie dostępność zgodnie ze sztuką, wiele kryteriów wzmacnia lub jest po prostu fundamentami SEO.
Dostępność nie jest żadnym standardem mimo, że jest z nami od 1999 roku. Dla przykładu – responsyność czyli poprawne wyświetlanie się strony na każdym urządzeniu zaczęła funkcjonować na przełomie 2012 – 2013 roku, a stała się nieodłącznym standardem w 2015 za sprawą zmiany w algorytmie Google.
W coraz bardziej konkurencyjnym środowisku biznesowym posiadanie dostępnej może stać się czynnikiem różnicującym, który wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji. Warto mieć to na uwadze, że większość stron firm prywatnych nie zapewnia dostępności.
Wszystko zmierza do tego, że prędzej czy później dostępność również będzie takim standardem. Dlatego wdrażając ją już dzisiaj- możemy stać się liderem innowacyjności w naszej branży.
Dostępność to także użytkowa. Tworzenie stron internetowych zgodnych z WCAG może przyczynić się do poprawy ogólnego doświadczenia użytkownika, co może zwiększyć zaangażowanie użytkowników i prowadzić do większej konwersji.
Dostępność jest niezbędna dla niektórych, ale przydatna dla wszystkich.
Poprawa dostępności może przyczynić się do dłuższego czasu spędzanego przez użytkowników na stronie oraz zwiększyć retencję, co przekłada się na lepsze wskaźniki zaangażowania i konwersji.
Dostępność cyfrowa staje się coraz bardziej istotnym aspektem prywatnej działalności biznesowej.
Wdrażanie standardów WCAG nie tylko zapewnia zgodność z przepisami prawnymi, ale także otwiera drzwi do nowych możliwości biznesowych. Poprawiając dostępność swojej strony internetowej, firmy zyskują szereg korzyści, takich jak zwiększenie zasięgów rynkowych, wzmocnienie reputacji, lepsze wyniki w wyszukiwarkach oraz poprawa doświadczenia użytkownika. W obliczu rosnącej liczby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz zmieniających się standardów rynkowych, inwestycja w dostępność staje się nie tylko kwestią moralną, ale również strategiczną decyzją biznesową.
Mam nadzieję, że tym artykułem zachęcę do wdrożenia dostępności na swojej stronie internetowej lub zrealizowania strony z dostępnością.
Zainteresowała Cię oferta?
Napisz maila lub zadzwoń